Współpraca spedytorów z przewoźnikami, przy zachowaniu wzajemnego szacunku i przestrzeganiu reguł jest nakazem chwili. To być albo nie być, dla wielu podmiotów gospodarczych.
Przewoźnicy są zdani na współpracę ze spedytorami szczególnie teraz, gdy polityka transportowa w UE prowadzona jest protekcjonistycznie (pakiet mobilności oraz inne zakazy – noclegi w kabinie itp.), tylko wspólne działania mogą przynieść korzyści obu stronom.
Spedytor – Przewoźnik - współpraca czy rywalizacja?
Spedytor - zlecanie przewozu ładunków oraz organizowanie i wykonywanie niektórych czynności związanych z przewozem.
- licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy (art. 7 ust 4pkt 2 ustawy o transporcie drogowym) oraz certyfikat kompetencji zawodowych,
- zabezpieczenie finansowe w wysokości 50.000 € - roczne sprawozdanie finansowe, lub środki finansowe na koncie, lub poręczenia (nowelizacja - DzU 180 poz1497 z 29.07.2005r),
- warunki wykonywania działalności reguluje ustawa z dnia 23.04.1964 (Kodeks Cywilny) dająca pełną swobodę umów, co oznacza, że mogą one kształtować dowolnie stosunki pomiędzy stronami. Art 794 o treści „przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem, w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonywania innych usług związanych z przewozem, przy czym może on występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie. Spedytor jest więc pośrednikiem pomiędzy nadawcą a przewoźnikiem - „żyje z prowizji”.
Kolejnym dokumentem regulującym organizację pracy spedytora to Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne (OPWS) opracowane przez PISiL, które nie są regulacją prawną, lecz tzw. wzorcem umownym. Obejmują one powinności spedytora, warunki zawierania i wykonywania umów spedycyjnych, odpowiedzialność za szkody.
Staranność w doborze podwykonawców jest głównym zadaniem spedytora, który powinien dbać o interes zlecającego oraz o powierzony ładunek/towar.
Przewoźnik- przewóz osób lub rzeczy:
- licencja/zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (ustawa o transporcie drogowym – nowelizacja DzU 2017.2200 z 29.11.2017). certyfikat kompetencji zawodowych.
- dobra reputacja – Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego.
- zabezpieczenie finansowe 9.000€/ pojazd + 5.000€ na pozostałe pojazdy.
- baza eksploatacyjna, pojazdy, kierowcy.
Współpraca czy rywalizacja:
Analiza obecnej sytuacji na rynku przewozów międzynarodowych rzeczy/towarów
1. Zarzuty do przewoźników:
- dopuszczenie do nadmiernej ilości środków transportowych – nadwyżka o ok. 20-30 % w stosunku do potrzeb rynku,
- konkurencja polsko – polska wyniszczająca polskie firmy transportowe – obniżanie frachtów, brak kierowców, słaba pozycja negocjacyjna,
- rozdrobnienie firm transportowych – obecnie firmy posiadają średnio 7 pojazdów. Jedynie 160 firm posiada ponad 100 pojazdów.
2. Zarzuty przewoźników względem spedytorów:
- brak właściwej postawy w procesie kontraktacji i negocjacji frachtów z nadawcami towarów uwzględniających interes przewoźnika (brak analizy kosztów przewozów). Proces negocjacji sprowadzono do licytacji ofert handlowych preferujących najniższa cenę, bez uwzględniania jakości i innych warunków występujących w transporcie,
- brak dbałości o właściwe proporcje w podziale frachtów – zbyt wysokie marże w stosunku do wykonywanej pracy i ponoszonej odpowiedzialności,
- brak reakcji na wzrost kosztów w transporcie (paliwo, płace, infrastruktura, ubezpieczenia) i zdecydowanego stanowiska negocjacyjnego z nadawcami/załadowcami towarów,
- utrata gestii transportowej na rzecz nowych firm zagranicznych powstałych na terenie kraju. Bezrefleksyjna zgoda na warunki producentów i dopuszczenie spedycji zagranicznych do obsługi firm na naszym terenie,
- wydłużenie terminów płatności za wykonane usługi (niezgodne z obowiązującymi przepisami finansowymi ) – do 60 a nawet 100 dni),
- kaskadowy system zlecenia pośrednikom (kolejne spedycje) pracy przewozowej i zmniejszanie frachtów,
- wymuszanie obniżki frachtów metodami nacisków, blokowania należności finansowych za wcześniej wykonane usługi, pseudo przetargi – najniższe oferty - wyścig szczurów,
- drakońskie warunki wykonywania przewozów (czas wykonania, przyjęcie zlecenia) i przerzucanie wszelkiej odpowiedzialności na przewoźników wynikającej z procesu przewozowego, listy zastrzeżeń w zleceniach transportowych często sprzecznych z obowiązującymi przepisami,
- kary i potrącenia za najmniejsze wykroczenia w wysokościach nieadekwatnych do popełnianych błędów, często przekraczające wysokość frachtu,
- bezprawne blokowanie należności za wykonaną usługę w przypadku zgłoszeń reklamacyjnych, szkód itp.
- zbyt krótki regres do roszczeń (1 rok) w stosunku do terminów płatności,
- niskie kwalifikacje pracowników firm spedycyjnych, często brak podstawowej wiedzy w zakresie przepisów, przerzucanie na przewoźnika całej organizacji procesu przewozowego,
- brak właściwego nadzoru i pomocy w organizacji procesu przewozowego (postoje pod/za/i wyładunkiem, wymuszanie doładunków, przewozy niezgodne ze zleceniem, brak właściwych zabezpieczeń ładunku itp.),
- próby „szantażu” przewoźników odmową dalszej współpracy w sytuacji zgłaszania uwag lub zastrzeżeń,
- dzika konkurencja w działalności spedycyjnej kosztem przewoźników, brak reakcji środowiska oraz stowarzyszeń i organizacji je reprezentujących,
- giełdy ładunków - platformy internetowe - brak właściwej weryfikacji nadawców.
Podsumowanie
Współpraca spedytorów z przewoźnikami, przy zachowaniu wzajemnego szacunku i przestrzeganiu reguł jest nakazem chwili. To być albo nie być dla wielu podmiotów gospodarczych.
Przewoźnicy są zdani na współpracę ze spedytorami szczególnie teraz, gdy polityka transportowa w UE prowadzona jest protekcjonistycznie (pakiet mobilności oraz inne zakazy – noclegi w kabinie itp.) tylko wspólne działania mogą przynieść korzyści obu stronom.
Warunkiem jest jednak zmiana podejścia przede wszystkim spedytorów do wykonywania swoich zadań w relacji z producentami/załadowcami i przewoźnikami muszą być prawdziwymi organizatorami procesu transportowego. Powinni prawidłowo dobrać pojazd do ładunku, określić optymalne warunki przewozu oraz służyć radą i pomocą w sytuacjach trudnych w celu właściwego ich rozwiązania.
Celem działania spedytora nie może być WYŁACZNIE zysk i unikanie odpowiedzialności oraz ograniczanie swojego zaangażowania w operację transportową.
Wnioski i działania w celu poprawy sytuacji:
Okres intensywnego rozwoju i ekspansji polskiego transportu międzynarodowego definitywnie kończy się. Wzmocnienie pozycji przewoźnika na rynku usług przewozowych:
- zmniejszenie ilości środków taborowych – zakupy pojazdów jedynie na wymianę taboru,
- poprawa sytuacji kadrowej kierowców, zmniejszenie nacisków płacowych, spadek cen środków taborowych, wzrost ceny frachtów,
- konsolidacja działań firm transportowych – łączenie się w konsorcja, grupy i wspólne negocjowanie warunków finansowych, frachtów i cen zakupów,
- nawiązywanie współpracy małych firm z dużymi operatorami transportowymi i spedycyjnymi,
- szukanie nisz usługowych oraz zaawansowana specjalizacja przewozów,
- poszukiwanie nowych rynków transportowych i nowych kierunków ekspansji (Chiny pierwsze udane transporty!).
Zmiany w zasadach i organizacji działania spedycji:
- zdecydowana poprawa rzetelności w wykonywaniu swoich obowiązków,
- wprowadzenie obowiązku posiadania gwarancji finansowych przez spedytorów zapewniających pełną bieżącą regulację zobowiązań w oparciu o wielkość przychodów – na wzór gwarancji firm turystycznych,
- obowiązek posiadania dobrej reputacji,
- odpowiedzialność giełd transportowych za wiarygodność zleceniodawców i pomoc w egzekwowaniu należności za wykonane przewozy,
- poddanie nadzorowi i kontroli Inspekcji Transportu Drogowego działalności spedycyjnej szczególnie pod kątem stosowania działalności dumpingowej,
- pilne zmiany prawne regulujące działalność spedycji.
We wspólnym interesie spedytorów i przewoźników jest znalezienie takich form współpracy, aby właściwie działać w zmieniającej się rzeczywistości ekonomicznej i prawnej.
Tylko dialog umożliwi wspólne rozwiązywanie problemów.
OZPTD zaprasza organizacje spedytorów do podjęcia rozmów bez warunków wstępnych.