Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że:
- zakaz spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe;
- obowiązek zorganizowania przez przedsiębiorstwa transportowe pracy kierowców w taki sposób, aby kierowcy mogli w czasie pracy powracać co trzy lub cztery tygodnie do bazy eksploatacyjnej lub do miejsca zamieszkania;
- przyspieszenie daty wejścia w życie obowiązku zainstalowania inteligentnych tachografów drugiej generacji;
- czterodniowy cooling off period w kabotażu;
- zakwalifikowanie kierowców jako „pracowników delegowanych”, podczas przewozów cross-trade i kabotażu;
Są zgodne z prawem UE i odrzucił wszystkie skargi w tym zakresie.
TSUE zakwestionował jedynie jedno rozwiązanie - obowiązek powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej przewoźnika przynajmniej co 8 tygodni.
Trybunał uznał, że Parlament i Rada nie wykazały w trakcie procesu, że w chwili przyjęcia tego środka dysponowały wystarczającymi informacjami pozwalającymi im ocenić jego proporcjonalność i uchylił przepis o tym obowiązku.
W opinii Ministerstwa Infrastruktury:
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) z 4 października 2024 r. zwiększa swobodę z jaką polscy przewoźnicy drogowi będą mogli funkcjonować na terytorium UE. Choć TSUE w znacznej mierze potwierdził ważność przepisów Pakietu Mobilności, przyznał rację ważnemu postulatowi zgłoszonemu przez Polskę oraz inne państwa (Belgię, Bułgarię, Cypr, Estonię, Litwę, Łotwę, Maltę, Rumunię i Węgry) kwestionującego obowiązek powrotu pojazdów co osiem tygodni do bazy eksploatacyjnej, tj. miejsca siedziby przedsiębiorstwa przewozowego.
Link do informacji MI:
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/ulatwienia-dla-polskich-transportowcow--jest-wyrok-tsue-w-sprawie-przepisow-pakietu-mobilnosci