Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego przygotował raport "Branża motoryzacyjna 2016" na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. Liczbę pojazdów ciężarowych (dostawczych, specjalnych, ciężarowych, ciągników drogowych, w tym siodłowych) obliczono na 2 mln 598,1 tys., czyli o 2 proc. więcej niż w 2014 roku.
Największą ilość na polskich drogach stanowią lekkie samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Jest ich - 1 mln 972,8 tys. niestety - cała ta flota nie jest najnowsza. Prawie 49 proc. tych pojazdów ma ponad jedenaście lat. Pojazdów najnowszych tzn. liczących sobie do 4 lat jest tylko 13 proc. Najwięcej zarejestrowanych samochodów tej wielkości jest w województwach mazowieckim, wielkopolskim i śląskim, zaś najmniej w opolskim, lubuskim i podlaskim.
Samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony jeździ po Polsce, co najmniej 625,3 tys., przy czym najwięcej (37 proc.) zarejestrowanych pojazdów to samochody liczące sobie od 11 do 20 lat, pojazdów w grupie od 5 do 10 lat jest 27 proc., a najstarszych (ponad 20 lat) - 19 proc. oznacza to, że pojazdów najmłodszych tzn. do 5 lat jest tylko 17 proc. Najwięcej cięższych samochodów zarejestrowano w województwach: mazowieckim, wielkopolskim i śląskim, zaś najmniej w województwach: opolskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim.
Ta potężna flota najcięższych pojazdów jest wykorzystywana w 30 proc do transportu międzynarodowego, w którym regularne przewozy, na podstawie uzyskanych uprawnień, wykonuje już prawie 205 tys. pojazdów.